På resande fot

Hej från Portugal! Igår kom vi hit efter att ha stigit upp vid tre, tagit taxi klockan fyra, suttit på tåget till Kastrup vid halv fem, flugit till Lissabon vid sju där vi efter landning åt lunch, för att sedan sätta oss på tåget till Castelo Branco vid ett, där pappa hämtade mig, Mathias, Gabriel och mamma vid fyra, för att slutligen vara framme vid fem på eftermiddagen. Vi hoppade tidigt i säng igår kan jag säga. Till råga på den långa resan har Mathias åkt på en jobbig förkylning. Tycker så synd om honom nu när vi äntligen kommit iväg på semester. Snacka om dålig timing!

Nu hade jag dock tänkt viga det här inlägget till förrförra veckans resa till Stockholm. Förutom två roadtrips till Ronneby var det här Gabriels första längre resa. Och lång var den dit också. Buss, tåg, t-bana och ytterligare två bussar innan vi var framme hos mormor i Svanberga, eller mormorsberga som jag kallade det när jag var liten. Det är alltid så mysigt hos mormor och mormor hade förberett så fint inför vår ankomst med massa god mat bl.a. Äntligen fick hon träffa Gabriel också! Det fick även Karin och Pia (två av mina mostrar) och hos den förstnämnda blev vi även bjudna på fantastiskt god fika.

Vi stannade två nätter i Svanberga innan jag, M och G tog bussen in mot stan igen. Från början var det tänkt att vi skulle bo på hotell vid Hötorget mitt i smeten, men jag ändrade mig i sista stund och bokade ett annat hotell i Järva krog, inte alls långt ifrån där jag växte upp.

När vi checkade in på hotellet var det sovdags för Gabriel, så vi gick ut på en promenad med en gång så han kunde somna i vagnen. Vi gick till Hagaparken, som jag i mitt minne tänkte inte låg så långt bort, men p.g.a. ombyggnationer fick vi ta lite omvägar. När vi kom fram vaknade G och då var det matdags för hans del och sen var vi tvungna att skynda vidare till Mall of Scandinavia där vi skulle träffa Andreja, Carre och Martin. Vi var rätt trötta allihopa, men ändå mysigt att få äta middag ihop på en indisk restaurang där i köpcentret.

Dagen där på gick vi ut på promenad direkt efter frukost. Vi styrde stegen mot Ulriksdals slottspark som jag äntligen skulle få visa Mathias och Gabriel. När jag var liten gick vi ofta på promenad dit och om somrarna blev det en och annan picknick där. Jag tycker verkligen om den platsen och har längtat efter att få ta med Mathias dit. Det var sig likt där, precis så fint som jag minns det och det var dessutom perfekt promenadväder. Därifrån gick vi sedan vidare till Bergshamra där jag bodde under hela min barndom tills jag flyttade till Malmö. Av en ren slump såg vi att öppna förskolan fanns vid min gamla skola, så vi gick dit. De skulle just stänga för dagen, men vi hann i alla fall kika runt och passade på att byta blöja på Gabriel. Sen spanade vi in Järvstigen, bibblan och torget. Där posten låg när jag var liten hade de öppnat en jättefin second hand, men jag hann inte titta särskilt länge då vi skulle ta bussen till Sundbyberg och träffa Anna.

I Sundbyberg gick vi till ett café och åt lunch med Anna. Jag åt en jättegod sallad och Gabriel fick ett paket med tågbana och en gubbe med truck som man kan köra på banan. Så kul eftersom M kör truck på jobbet. Det kommer nog G tycka är jätteroligt att leka med när han blir lite äldre. Jag var gladast att få träffa Anna igen eftersom det inte blir så ofta nu när vi har barn båda två. Vi gick en liten promenad när vi var färdiga på caféet och sen skulle Anna vidare och hämta barnen, medan vi hade planer på att åka in till stan. Men eftersom Gabriel sov så skönt i vagnen ville vi inte riskera att väcka honom för tidigt, så vi slog oss ner och tog en öl först.

När G vaknat tog vi t-banan till Kungsträdgården och började ganska snart leta efter något ställe att äta middag på. Vi hamnade på Jensens tillslut och därefter tog vi pendeltåget till hotellet igen. Tänk att det kan kännas sent att komma hem vid åtta på kvällen. Livet som småbarnsförälder. När G somnat för natten kollade vi på Idol och drack ett glas vin.

Sen var vi framme vid lördagen som innebar att det var dags för hemfärd till Malmö. Först skull vi dock träffa Emma och hennes barn i Bergshamra. Så vi gick dit igen, men den här gången till södra delen och Carl Malmstens väg, där Emma och jag bodde när vi var små. Barnen fick gunga i lekparken där vi har gungat och klättra i "våra" gamla träd. Vi kikade in i trappuppgångarna där vi bodde och gick sen ner till vårt gamla dagis. Dagiset var alldeles nytt när jag började där som strax ettåring, men nu har det ju några år på nacken och vissa saker på gården står kvar än idag. Men som jag älskade mitt dagis! Så många minnen när man kunde leka bekymmersfritt hela dagarna. Bästa tiden!

När Emmas barn lekt färdigt på gården var det dags att säga hej då och bege oss till tåget där vi mötte mamma för att göra sällskap ner till Malmö igen. Efter väldigt intensiva dagar, med väldigt många och långa promenader och sisådär med sömn om nätterna, var vi väldigt trötta men nöjda med resan.

Det var allt. Förutom bilderna då. Jag hade valt ut massa bilder till det här inlägget, men jag vet inte om det är uppkopplingen eller bloggportalen som strular. Får nog göra ett eget inlägg av dem när det fungerar bättre. Nu ska jag gå ut och njuta i det härliga vädret med mamma, medan killarna vilar. Ha det fint ni som orkade läsa ända hit!

Familj, Resa | Bergshamra, Familj, Portugal, Resa, Solna, Stockholm, Svanberga | |
#1 - - Tessan:

Trist att Tias blivit sjuk. Han får krya på sig och ni får ha en skön semester 💜

#2 - - Ullis:

Roligt att få komma tillbaks till barndomens områden. :)